Ból zęba po dotknięciu – co to znaczy?

Jeśli boli cię ząb, co to oznacza? Co możesz z tym zrobić? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, co go powoduje i co możesz zrobić, aby mu zapobiec. Poniżej wymieniono kilka możliwych przyczyn i objawów bólu zęba. Jeśli odczuwasz ból zęba po jego dotknięciu, zadzwoń do dentysty. W niektórych przypadkach bólowi towarzyszy wydzielina o nieprzyjemnym smaku. Jeśli ból utrudnia przełykanie lub oddychanie, należy wezwać dentystę.

Symptomy

Gdy odczuwasz ból zęba przy jego dotknięciu, możesz myśleć, że masz wyszczerbiony ząb, ale w rzeczywistości możesz mieć pęknięty lub uszkodzony ząb. Ból ten może pojawić się nagle lub być przewlekły i jest spowodowany ekstremalnymi zmianami temperatury. Pęknięty ząb odsłania również nerwy, które z kolei powodują ból. Nieleczone, popękane zęby mogą ulec zakażeniu i rozprzestrzeniać bakterie. W ciężkich przypadkach może być konieczna ekstrakcja zębów.

W przypadku niewielkiego bólu zęba można spróbować przepłukać usta ciepłą słoną wodą. Sól fizjologiczna jest naturalnym środkiem antyseptycznym i może poluzować resztki, które utknęły między zębami. Używanie ciepłej słonej wody pomaga również zmniejszyć stan zapalny. Na koniec możesz przyłożyć do chorego miejsca schłodzoną torebkę herbaty. Choć może się wydawać, że nie robi to wiele, może być doskonałą opcją, jeśli ból pochodzi z zębów.

Przyczyny

Bóle zębów są sygnałem, że coś jest nie tak. Wrażenie bólu zęba przy dotknięciu zwykle sygnalizuje poważny problem. Poniżej omówiono różne przyczyny bólu zęba. Objawy te należy traktować poważnie. Jeśli zauważysz, że ząb boli, gdy nie jest żuty, szczotkowany lub w inny sposób dotykany, możesz mieć ropnia zęba. Ból może być również obecny, gdy się schylasz lub kładziesz, co może prowadzić do dodatkowego ucisku.

Ból zęba jest reakcją ochronną ze strony nerwów znajdujących się wewnątrz komory miazgi zęba. Może być niewielki lub intensywny. Poziom bólu zależy od rodzaju bodźca. Innymi objawami może być wrażliwość na ciepło lub zimno. Wizyta u dentysty w celu przeprowadzenia badania jest najlepszym sposobem na określenie, czy masz ropny ząb, czy nie. Leczenie bólu zęba może być różne, dlatego ważne jest, aby skonsultować się z lekarzem w celu ustalenia odpowiedniego sposobu postępowania.

Leczenie

Zapalenie wewnętrznej warstwy zęba, zwanej miazgą zębową, może powodować ból zęba po jego dotknięciu lub zgrzytaniu. Miazga to część zęba zawierająca wrażliwe nerwy i naczynia krwionośne. Ból zęba może wystąpić nawet u niemowląt, gdy ich zęby zaczynają się rozwijać. Aby określić przyczynę bólu, dentysta zbada dotknięty nim ząb. Jeśli przyczyną bólu jest próchnica, dentysta usunie zniszczoną część zęba i zastąpi ją wypełnieniem.

Chociaż ból zęba przy dotknięciu jest poważnym stanem, środki tymczasowe mogą przynieść ulgę. Zażywanie dostępnych bez recepty środków przeciwbólowych lub przykładanie zimnego kompresu do dotkniętego miejsca może pomóc złagodzić ból. Alternatywnie, jeśli ból utrzymuje się dłużej niż dzień lub noc, lekarz może skierować pacjenta do dentysty. Wizyta u dentysty może być konieczna, jeśli ból jest na tyle silny, że uniemożliwia normalne funkcjonowanie.

Profilaktyka

Zapobieganie bólowi zęba jest znacznie lepsze niż jego leczenie. Pozwoli Ci to zaoszczędzić wiele czasu, pieniędzy i wysiłku, a także pomoże Ci mieć zdrowsze zęby w dłuższej perspektywie. Chociaż genetyka ma pewien wpływ na ryzyko wystąpienia bólu zęba, to zdrowie Twojej jamy ustnej odgrywa znacznie większą rolę. W końcu prawdopodobnie słyszałeś powiedzenie „szczotkuj zęby dwa razy dziennie”.

Do najczęstszych przyczyn bólu zęba należą choroby dziąseł i powtarzające się ruchy. Jeśli nie leczysz pierwotnej przyczyny, ząb może w końcu wypaść lub zostać wybity. Inne przyczyny to pęknięte zęby, próchnica i zgubione wypełnienia. Aby uniknąć bólu zęba, upewnij się, że przestrzegasz dobrych nawyków w zakresie higieny jamy ustnej. Regularnie nitkuj zęby i szczotkuj je przez 2 minuty dwa razy dziennie. Używaj płynu do płukania ust i odwiedzaj dentystę dwa razy do roku. Staraj się ograniczyć ilość spożywanych kwaśnych pokarmów.

Jeśli przyczyną jest próchnica zębów, bólowi zwykle towarzyszy wrażliwość. Jeśli po dotknięciu zębów odczuwasz ból, jak najszybciej udaj się do dentysty. Próchnica jest spowodowana nagromadzeniem się bakterii w wewnętrznej miazdze zęba. Jeśli ból jest spowodowany ubytkiem w zębie, konieczne będzie założenie wypełnienia, aby zapobiec dalszej próchnicy. Zbyt częste dotykanie zębów może również spowodować ból zęba.