Martwica zęba – jakie są jej objawy i możliwości leczenia?

Martwica zęba jest wynikiem nieodwracalnego zapalenia miazgi. Stomatolog może leczyć to schorzenie za pomocą leczenia endodontycznego lub usunąć ząb i zastąpić go mostem lub implantem. Najlepszym sposobem zapobiegania martwicy zęba jest praktykowanie dobrej higieny jamy ustnej i unikanie próchnicy. Ponadto, zrównoważona dieta jest ważna dla utrzymania zębów w dobrym zdrowiu. Osoby, które mają problemy z zębami, powinny jak najszybciej odwiedzić dentystę.

Nieodwracalne zapalenie miazgi powoduje martwicę zębów

Nieodwracalne zapalenie miazgi jest stanem zapalnym miazgi zębów. Zapalona tkanka miazgi jest bardziej wrażliwa na nacisk i odczucia i może prowadzić do bólu zęba. Ból zęba może być wywołany przez zmiany temperatury lub samoistnie. Zakażenie może być wyleczone przez dentystę. Podczas leczenia nieodwracalnego zapalenia miazgi dentysta będzie leczył infekcję leżącą u podstaw.

Objawy nieodwracalnego zapalenia miazgi obejmują intensywny ból podczas gryzienia lub picia płynów. Dentysta może znaleźć obrzęknięty węzeł chłonny poniżej szczęki, a także ropień. W ciężkich przypadkach ząb może ulec martwicy. W ciężkich przypadkach dentysta musi usunąć ząb. Nieodwracalne zapalenie miazgi jest bolesnym schorzeniem, które można skutecznie leczyć przy odpowiedniej pielęgnacji.

Próchnica zębów jest najczęstszą przyczyną martwicy miazgi. Ubytki zaczynają się jako nagromadzenie płytki nazębnej i ostatecznie powodują dziurę w szkliwie zęba. Wczesne leczenie ubytku może uratować ząb, ale jeśli próchnica będzie postępować, miazga może ulec zakażeniu. W wielu przypadkach nieodwracalne zapalenie miazgi wymaga usunięcia martwej tkanki.

Nieodwracalne zapalenie miazgi zęba charakteryzuje się brakiem wrażliwości na uderzenia lub bodźce ciepłe i zimne, występowaniem bólu oraz utrzymującą się reakcją na te bodźce. Chociaż występuje w każdej grupie wiekowej, to najczęściej jest spowodowane urazem lub próchnicą. Możliwości leczenia obejmują leczenie kanałowe, ekstrakcję lub połączenie tych metod.

Symptomatyczne objawy zapalenia miazgi mogą obejmować obrzęk w innych częściach jamy ustnej, ból zęba lub wrażliwość na nacisk na kość otaczającą ząb. Aby zdiagnozować przyczynę bólu zęba, lekarz może wykonać zdjęcie rentgenowskie. W cięższych przypadkach dentysta może użyć elektrycznego testera miazgi, aby wykryć obecność chorej miazgi w zębie. Test pomoże określić, czy choroba rozprzestrzeniła się na inne części jamy ustnej lub na sąsiednie zęby.

Leczenie endodontyczne martwicy zęba

Rozpoznanie martwicy zęba może być oparte na badaniu klinicznym i ocenie radiograficznej. Jeśli ząb jest objawowy, można określić, czy w jamie ustnej występuje przewód zatokowy. Radiogramy mogą być również przydatne w prześledzeniu pochodzenia martwicy zęba. Leczenie endodontyczne martwicy zęba rozpoczyna się od dezynfekcji pola operacyjnego i wypełnienia jamy dostępowej biokompatybilnym środkiem irygacyjnym, np. podchlorynem sodu. Następnie w kanale umieszcza się cienki pilnik endodontyczny w odległości jednego lub dwóch milimetrów poniżej wierzchołka radiograficznego. Odległość tę można zmierzyć wykonując zdjęcie radiograficzne z założonym pilnikiem.

W większości przypadków martwica miazgi jest spowodowana urazem awulsyjnym. Martwa miazga jest nie tylko niezdolna do życia, ale również bardzo podatna na zakażenie bakteryjne. Bez rewaskularyzacji przestrzeń miazgi ulegnie zakażeniu. Nieleczone bakterie mogą dostać się do kanału korzeniowego i wywołać proces zapalny, który doprowadzi do szybkiej utraty zęba. Leczenie martwicy zęba wymaga endodonty, który jest dobrze wyszkolony i posiada odpowiednie umiejętności w tej dziedzinie.

Leczenie martwicy zęba może obejmować połączenie terapii endodontycznej i ekstrakcji. Jeśli jednak martwica jest ciężka, często konieczna jest ekstrakcja zęba. Jeśli stan jest tylko częściowy, wówczas jedynym rozwiązaniem może być leczenie endodontyczne. W procesie leczenia endodontycznego usuwana jest martwa tkanka miazgi. Dzięki wykorzystaniu sygnałów bólowych można zapobiec wielu chorobom. W związku z tym leczenie martwicy zęba jest istotnym elementem zachowania zdrowia zębów w całej jamie ustnej.

Objawy ropnia wierzchołkowego

Najbardziej oczywistym objawem ropnia zęba jest obrzęk, który może wskazywać, że zakażenie rozprzestrzeniło się na otaczające tkanki miękkie. Zakażona miazga zęba zawiera naczynia krwionośne i nerwy, a także tkankę łączną. Gdy tkanka ta zostanie zainfekowana, może powodować silny ból. Leczenie obejmuje antybiotyki, usunięcie zęba i/lub leczenie kanałowe.

Ból i obrzęk dotkniętego obszaru wskazują na zapalenie miazgi, które jest częstym objawem martwicy zęba. Ból, wrażliwość na ciepło i zimno oraz obrzęk są objawami nieodwracalnego zapalenia miazgi. Objawy mogą być przerywane lub stałe i można je łatwo pomylić z innymi schorzeniami, np. ropniem. Jeśli zapalenie postępuje poza miazgę i dociera do sąsiednich tkanek, ząb może stać się trwale martwy.

Bólowi ropnego zęba może towarzyszyć przykry smak i nieprzyjemny zapach. Ropień zęba może powodować silny ból bez żadnych leków i może wpływać na otaczające go tkanki kostne i dziąsłowe. Kluczowe jest, aby szukać natychmiastowej pomocy medycznej, ponieważ jeśli masz ropny ząb, może być za późno. W wielu przypadkach choroba będzie postępować i wymagać będzie ekstrakcji lub leczenia kanałowego.

Jeśli infekcja rozprzestrzeniła się poza dziąsła, ropień zęba może nie dawać żadnych objawów. W ropnym zębie znajduje się martwa tkanka, zawierająca białe krwinki i bakterie. Jeśli zakażenie rozprzestrzeniło się, ząb może wypaść i być luźny. Dentysta może usunąć zaatakowany ząb, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się infekcji. Rentgen dentystyczny jest jednym z najczęstszych sposobów diagnozowania ropni zębów.

Diagnoza

Martwica miazgi zęba to stan, w którym miazga zęba jest martwa lub obumiera. Komora miazgi jest źródłem odczuwania i odżywiania zęba. Jeśli miazga ta jest zakażona, stan ten nazywany jest martwicą miazgi zęba. W przypadkach, gdy miazga zęba jest martwa, dentyści zalecają jej usunięcie dla zdrowia zęba. Nieusunięcie jej może doprowadzić do zakażenia, powstania ropnia, a w konsekwencji do utraty zęba. Ponadto nieleczenie tego stanu może prowadzić do poważnych powikłań, które mogą zagrozić zdrowiu pacjenta.

Stomatolog potwierdzi martwicę zęba wykonując test wrażliwości. Test może dać wynik negatywny, jeśli dotknięty chorobą ząb nie posiada tkanek żywotnych. Sporadycznie pacjent nadal będzie odczuwał ból oraz wrażliwość na ciepło i zimno, pomimo nieodwracalnego charakteru problemu. Zazwyczaj jednak objawy martwicy zęba trwają tylko kilka sekund. W ciężkich przypadkach może być konieczne wykonanie kanału korzeniowego.

Aby zdiagnozować potencjalnie martwy ząb, dentysta pobiera od pacjenta wyczerpujący wywiad. Podczas tego procesu dentysta określi, czy ząb był narażony na traumę lub poważny uraz. Podczas badania dentysta zmierzy reakcję nerwów i czucia na różne bodźce. Mogą również wykonać elektryczny tester miazgi, aby sprawdzić jej żywotność. Podczas badania dentysta poda Ci niewielki wstrząs elektryczny, aby określić, czy miazga jest nadal żywa.

Jeśli tkanka miazgi zostanie uszkodzona, objawy są zazwyczaj oczywiste. Przez bruzdę zęba wydzielane są substancje wywołujące ból. Substancje te wywołują ból egzogenny oraz toksyny bakteryjne. Uszkodzony ząb może być również ruchomy lub wysuwany. W ciężkich przypadkach częstymi objawami są: obrzęk twarzy, gorączka i złe samopoczucie. Zdiagnozowanie martwicy zęba wymaga pilnej opieki stomatologicznej.

Leczenie

Istnieją różne możliwości leczenia martwicy zęba. Głównym celem tych zabiegów jest zachowanie żywotnej miazgi. Terapie te mają na celu zachowanie zębów dotkniętych chorobą i usunięcie objawów zakażenia. Mogą one obejmować zabiegi kanałowe. Opcje leczenia martwicy zęba różnią się w zależności od stadium choroby. Niektóre osoby z łagodnym przypadkiem martwicy zęba mogą w ogóle nie wymagać leczenia. Jednak pacjenci, u których rozwinie się ciężka martwica zęba, mogą wymagać leczenia kanałowego w celu przywrócenia funkcjonalności zęba.

Próchnica zębów zwykle prowadzi do rozwoju martwicy miazgi. Próchnica zaczyna się od nagromadzenia płytki nazębnej na powierzchni zębów, co powoduje powstawanie dziur w szkliwie. Dziury te mogą być wcześnie wypełnione, ale w końcu mogą zainfekować miazgę. Nieleczona martwica miazgi może doprowadzić do jej obumarcia. Inne przyczyny martwicy zęba to uraz lub duża odbudowa. Ważne jest, aby szukać leczenia natychmiast po zauważeniu objawów zapalenia miazgi.

Pomimo tego, że martwica miazgi jest poważnym problemem zdrowotnym, istnieją skuteczne metody leczenia tego stanu. Dwa z nich to obturacja i zatkanie wierzchołka kruszywem z trójtlenku mineralnego (MTA). W obu przypadkach tworzy się skrzep krwi, który służy jako rusztowanie dla nowej tkanki. Lekarz stomatolog może również uratować ząb w przypadku stwierdzenia martwicy miazgi u małego dziecka.

Endodoncja regeneracyjna jest wschodzącą dziedziną leczenia endodontycznego. Chociaż nie jest pierwszym wyborem w przypadku stałych zębów niedojrzałych z martwicą miazgi, ma potencjał, aby być skutecznym rozwiązaniem w przypadku tej choroby. Nie ma jednak obecnie badań wykazujących skuteczność regeneracyjnej terapii endodontycznej. Zdecydowana większość badań była prowadzona na małych grupach pacjentów. Niemniej jednak wyniki tych zabiegów są zachęcające.