Jak naprawić wyszczerbiony ząb

Zanim odwiedzisz dentystę, aby naprawić wyszczerbiony ząb, jest kilka kroków, które powinieneś wykonać. Najpierw należy namoczyć ząb w ciepłej słonej wodzie, aby zmniejszyć ból i zapobiec infekcji. Następnie przyłóż czystą gazę lub torebkę z herbatą, aby zatrzymać krwawienie. Okłady z lodu mogą zmniejszyć obrzęk, ale pamiętaj, aby umieścić czystą szmatkę między twarzą a okładem z lodu. Tymczasowy cement dentystyczny może być użyty do naprawy wyszczerbionego zęba.

Leczenie wyszczerbionego zęba

Po pierwsze, należy podjąć kroki w celu złagodzenia bólu. Zastosowanie dostępnego bez recepty środka przeciwbólowego powinno pomóc zmniejszyć poziom dyskomfortu. Nałożenie słonej wody na uszkodzony ząb zapobiegnie możliwości wystąpienia infekcji. Stosowanie gumy do żucia bez cukru lub parafiny woskowej do ochrony języka może również zmniejszyć ból. Zaleca się również spożywanie bardziej miękkich pokarmów, aby uniknąć pogorszenia stanu wyszczerbionego zęba. Można również stosować Dentemp (dostępny w większości drogerii).

Jeśli wyszczerbiony ząb jest tylko kosmetyczny, to nie ma potrzeby leczenia awaryjnego. Jeśli jednak chip krwawi lub jest różnokolorowy, należy niezwłocznie poddać go leczeniu. Chip może być chłodzony przez ssanie chłodnego powietrza na nim, aby zmniejszyć ból. Następnie można udać się do dentysty na konsultację. Po ocenie przez dentystę stanu wyszczerbionego zęba, kolejnym krokiem jest określenie ciężkości urazu.

Najczęstsze problemy z wyszczerbionym zębem

Wyszczerbiony ząb może powodować ból i wrażliwość, a nawet może wymagać natychmiastowego leczenia. Jeśli jest wystarczająco duży, wyszczerbienie może odsłonić korzeń zęba, zwiększając ryzyko infekcji. W takim przypadku antybiotyki prawdopodobnie nie pomogą, a Ty prawdopodobnie będziesz musiał poddać się leczeniu kanałowemu. Dodatkowo, wyszczerbione zęby mogą prowadzić do nieświeżego oddechu. Peace Haven Family Dentistry traktuje wyszczerbione zęby bardzo poważnie.

Na szczęście, większość wyszczerbionych zębów można naprawić. Drobne wyszczerbienia mogą być naprawione za pomocą wypełnienia skórnego, ale poważniejsze mogą wymagać korony lub czapki, a nawet kanału korzeniowego. W tym ostatnim przypadku szkliwo zęba ulega zniszczeniu i wymaga wykonania korony lub czapki. W obu przypadkach specjalista stomatolog będzie pracował nad przywróceniem kształtu zęba. Najlepiej, jeśli wyszczerbione zęby zostaną naprawione tak szybko, jak to możliwe.

Usuwanie wyszczerbionego zęba

Po pierwsze, należy unikać żucia czegokolwiek, co mogłoby spowodować zakażenie poszarpanych krawędzi wyszczerbionego zęba. Jeśli nadal jest to bolesne, można pokryć poszarpaną krawędź parafiną lub gumą do żucia bez cukru. Unikaj gryzienia wyszczerbionego zęba i pij dużo wody, aby zmniejszyć szansę na zakażenie. Należy również unikać jedzenia lub picia czegokolwiek, co może powodować wrażliwość na temperaturę.

Ludzie często cierpią z powodu wyszczerbionych zębów z powodu różnych przyczyn. Niektóre z tych przyczyn obejmują silne uderzenie w usta, nadmierny bruksizm, a nawet niewłaściwą higienę jamy ustnej. Niemniej jednak, może się to zdarzyć każdemu w każdym wieku. Używanie zębów do otwierania paczek lub wgryzanie się w szklankę może spowodować wyszczerbienie zęba. Niektóre osoby cierpią również z powodu próchnicy, urazów podczas porodu lub nieprawidłowego kwasu.

Umówienie się na wizytę u dentysty w celu naprawienia wyszczerbionego zęba

Dentysta ogólny może naprawić dla Ciebie wyszczerbiony ząb. Wyszczerbione zęby są powszechne i istnieje wiele procedur, które może wykonać dentysta ogólny. Niezależnie od rodzaju wyszczerbienia, należy jak najszybciej umówić się na wizytę u dentysty. Jeśli chip znajduje się na powierzchni zęba, zwykłe polerowanie załatwi sprawę. Jeśli chip sięga poniżej linii dziąseł, prawdopodobnie konieczna będzie ekstrakcja zęba i zastąpienie go implantem. Implant naśladuje wygląd naturalnego zęba i jest mocowany do kości szczęki. W obu przypadkach ukruszony ząb może uniemożliwić uśmiechanie się i sprawić, że nie będziesz tak pewny siebie, jak byś chciał.

Jeśli nie możesz się doczekać wizyty u dentysty, możesz zastosować dostępne bez recepty środki przeciwbólowe, aby zminimalizować ból. Możesz również zastosować wosk, aby zabezpieczyć poszarpane krawędzie zęba. Wosk i parafina mogą być również stosowane do ochrony warg i policzków. Unikaj żucia wyszczerbionego zęba do czasu wizyty u dentysty. Opóźnienie leczenia stomatologicznego może spowodować większe uszkodzenie zęba i doprowadzić do infekcji. W niektórych przypadkach może być nawet konieczna ekstrakcja lub leczenie kanałowe.