Jak wygląda korzeń zęba mlecznego u dzieci?

W ciągu całego życia będziesz miał dwa zestawy zębów. Pierwszy zestaw jest powszechnie nazywany zębami młodymi lub uzębieniem pierwotnym i zaczyna wyrastać około szóstego miesiąca życia. Gdy dziecko przejdzie przez ten etap, będzie miało pełny zestaw zębów mlecznych: po dziesięć na każdym łuku jamy ustnej. Niezależnie od tego, czy wykonasz koronę czy wypełnienie, będziesz zadowolony, że wiesz o tych zębach.

Pozbycie się zęba martwiczego

Choć może Ci się wydawać, że ekstrakcja jest jedynym wyjściem, pozbycie się zęba martwiczego u dziecka jest lepszym rozwiązaniem zarówno ze względów estetycznych, jak i bezpieczeństwa. Aby pozbyć się zęba martwiczego, Twoje dziecko musi najpierw przejść dokładne badanie. Dentysta może wykonać zdjęcie rentgenowskie, aby sprawdzić, czy ząb rzeczywiście jest martwy, a jeśli tak, to prawdopodobnie zaleci założenie plomby, aby chronić ząb przed dalszymi uszkodzeniami. Być może konieczne będzie również zabranie dziecka do dentysty w celu wykonania leczenia kanałowego, które polega na usunięciu zainfekowanego korzenia i zazwyczaj wymaga założenia korony.

Ząb martwiczy to poważny stan, który wymaga natychmiastowego leczenia. Na początku może być bolesny, ale objawy będą stopniowo ustępować. Ząb może nawet przestać boleć po obumarciu miazgi. Jeśli ząb stanie się martwy, zębina wewnątrz niego przebarwi się. Pozostawi to nieprzyjemny smak i nieprzyjemny zapach. Jeśli dziecko nie podejmie natychmiastowego leczenia, stan ten może prowadzić do dalszych komplikacji, w tym ropni zębowych.

Martwy ząb u dziecka może być niebezpieczny, ponieważ bakterie znajdujące się w miazdze mogą dotrzeć do układu krwionośnego Twojego dziecka, a być może nawet uszkodzić inne części ciała. Należy skontaktować się ze stomatologiem, gdy tylko zauważymy, że ząb zmienił kolor. Martwe zęby często wydają się szare lub ciemniejsze niż reszta zębów. Jeśli ząb Twojego dziecka stanie się martwy, natychmiast poszukaj pomocy medycznej.

Po tym jak Twoje dziecko doświadczy bólu i przebarwień, dentysta może przeprowadzić dokładne badanie, aby upewnić się, że ząb jest sterylny i wolny od infekcji. Oprócz bólu, ząb może mieć pulsujący ból. Może również powodować czyrak przypominający pryszcz, z którego będzie sączyć się ropa. Gdy ząb jest martwy, będzie nadal powodował ból w okolicy. Wczesne leczenie jest niezbędne, aby zapobiec dalszym komplikacjom.

Może być potrzebna ekstrakcja, aby pozbyć się martwiczego zęba. Możesz również zdecydować się na implant lub most, aby zastąpić brakujący ząb. Należy zadbać o właściwą higienę jamy ustnej i zdrową dietę, aby zapobiec próchnicy i zapaleniu miazgi zęba. Dentysta może również usunąć dla Ciebie martwy ząb. Jeśli zauważysz jakiekolwiek oznaki próchnicy w jamie ustnej dziecka, być może konieczna będzie jego ekstrakcja.

Pozostawienie zęba w spokoju

Pozostawienie obluzowanego zęba u dzieci w spokoju jest dobrym pomysłem, o ile u dziecka nie występują oznaki infekcji lub inne oznaki zaburzeń zębowych. Jeśli jednak dziecko doświadczyło wypadku lub urazu, który spowodował rozchwianie zęba, należy jak najszybciej zabrać je do dentysty. Obluzowany ząb może sprawić dziecku wiele bólu i najlepiej zostawić go w spokoju, dopóki sam nie wypadnie.

Podczas gdy Twoje dziecko może być w stanie tolerować pewien ból lub wrażliwość, powinieneś również upewnić się, że szczotkujesz i nitkujesz zęby w miejscu, w którym kiedyś był ząb. Obszar wokół brakującego zęba będzie wrażliwy i powinien być szczotkowany nieco delikatniej niż zwykle. Można również zaoferować dziecku lód, aby złagodzić ból lub leki bez recepty, aby zmniejszyć dyskomfort. Po pozostawieniu zęba u dzieci, dziecko będzie czuło się znacznie bardziej komfortowo i prawdopodobnie będzie nadal praktykować dobrą higienę jamy ustnej.

Uzyskanie wypełnienia

Wypełnienie może pomóc zatrzymać próchnicę w zębie mlecznym i zachować pierwotne zęby dziecka w nienaruszonym stanie. Jest to ważne, ponieważ zęby te służą jako miejsce dla przyszłych dorosłych zębów. Wyrywanie zębów mlecznych może spowodować przesunięcie zębów stałych, co wymaga założenia aparatu ortodontycznego, którego koszt może wynieść ponad sześć tysięcy dolarów. Dlatego lepiej jest, aby dziecko miało wypełnienie, niż żeby miało usunięty ząb.

Wypełnienie stomatologiczne, zwane również bezpośrednim uzupełnieniem stomatologicznym, odbudowuje uszkodzoną strukturę zęba. Istnieją dwa rodzaje wypełnień – amalgamatowe i z żywicy kompozytowej. U dzieci preferowane są wypełnienia amalgamatowe, ponieważ są tańsze i mają dłuższą żywotność. Chociaż wielu dentystów nadal będzie zalecać wypełnienie amalgamatowe, lepiej dla dziecka jest wybrać wypełnienie z żywicy kompozytowej. W przypadku dzieci odcień koloru wypełnienia jest mniej ważny i nie wymagają one najmocniejszego możliwego materiału.

Wypełnienie zęba może pomóc w zapobieganiu wakacyjnym lub weekendowym bólom zębów. Wypełnienie stomatologiczne może zapobiec pogłębianiu się ubytku. Jest to często najlepsze rozwiązanie w przypadku ubytku w zębie mlecznym u dziecka. Jednak zabieg ten może nie być odpowiedni dla wszystkich dzieci. Dzieci mogą wymagać wizyt u dentysty co najmniej co sześć miesięcy, dlatego ważne jest ustalenie regularnego harmonogramu wizyt u dentysty dla Twojego dziecka.

Posiadanie właściwych nawyków w zakresie higieny jamy ustnej jest niezbędne w zapobieganiu ubytkom. Oprócz szczotkowania zębów dwa razy dziennie przez dwie minuty, dzieci powinny zacząć nitkować zęby, gdy tylko osiągną odpowiedni wiek. Dzieci powinny również regularnie, co sześć miesięcy, poddawać się czyszczeniu u dentysty. W przeciwnym razie może zaistnieć konieczność wypełnienia ubytków. Pamiętaj więc, aby porozmawiać o tym z dentystą swojego dziecka, gdy będzie starsze.

Choć niektórzy rodzice zastanawiają się, czy warto się trudzić z wypełnieniem zęba mlecznego, ważne jest, aby dbać o zdrowie zębów dziecka. Zaniedbany ząb jest podatny na próchnicę i może prowadzić do infekcji, trudności w żuciu i niedożywienia u dzieci. Dlatego najlepiej jest wykonać wypełnienie, gdy próchnica jest niewielka i łatwo poddaje się leczeniu.

Wykonanie korony

Wykonanie korony na zębie mlecznym u dzieci jest częstym zabiegiem. Zęby te są ważne dla ogólnego wzrostu i rozwoju dziecka, a także mają kluczowe znaczenie dla prawidłowej mowy. Jeżeli ząb podstawowy Twojego dziecka wypadnie, reszta dorosłych zębów będzie nie na swoim miejscu i może wymagać wymiany. Korona może ochronić te zęby i pomóc utrzymać je w zdrowiu i świetnym wyglądzie przez wiele lat.

Kilka rodzajów koron jest dostępnych w celu skorygowania tego problemu, ale jest kilka kluczowych rzeczy, o których należy pamiętać, zanim Twoje dziecko będzie miało jedną. Po pierwsze, istnieją dwa główne rodzaje koron. Pierwszy rodzaj to korona porcelanowa łączona z metalem, a drugi to korona pełnoporcelanowa. Oba rodzaje są wykonane z materiałów w kolorze zębów, więc korona dziecka będzie się komponować z jego naturalnymi zębami.

Po usunięciu próchnicy dziecku zostanie założona korona. Dentysta nada jej kształt, tak aby prawidłowo przylegała do zęba. Umieszczenie korony może się nieznacznie różnić, ale dentysta zadba o to, aby nowa korona dobrze przylegała do zęba. Jeśli dziecko ma skłonność do samodzielnego zakładania korony, należy nadzorować jego dietę przez kilka dni po zabiegu. Dziecko może odczuwać pewien dyskomfort w związku z założeniem nowej korony, dlatego należy nadzorować jego dietę.

Korona na zębie mlecznym jest doskonałym rozwiązaniem z wielu powodów. Po pierwsze, chroni ona stały ząb Twojego dziecka przed dalszą próchnicą. Po drugie, korona będzie trwała znacznie dłużej niż wypełnienie. W przeciwieństwie do wypełnienia, korona pozostanie na zębie dziecka aż do jego wypadnięcia. Po trzecie, korona zapobiega rozprzestrzenianiu się próchnicy na inne części zęba.

Jeśli martwisz się o zęby swojego dziecka, rozważ wizytę u dentysty dziecięcego. Dziecko otrzyma specjalistyczną opiekę podczas wykonywania korony na zębie mlecznym. Gabinety stomatologii dziecięcej znacznie częściej zajmują się tego typu zabiegami stomatologicznymi niż osoby dorosłe. Chociaż zabiegi te są zwykle wykonywane podczas jednej wizyty, mogą trwać całe życie. Podczas zabiegu dentysta zastosuje u Twojego dziecka znieczulenie miejscowe.