Porażenie nerwu twarzowego po znieczuleniu zęba – objawy i leczenie

Jeśli cierpisz na osłabienie nerwu twarzowego, lekarz może zalecić wykonanie elektromiogramu (EMG). EMG mierzy impulsy elektryczne przekazywane przez tkankę mięśniową i nerwy. Badanie to może określić, czy mięśnie lub nerwy twarzy są uszkodzone, czy też są jedynie słabe. Cienkie elektrody igłowe są wprowadzane do mięśni twarzy. Elektrody rejestrują sygnały elektryczne podczas skurczu mięśni, co może wskazać, czy masz problem z nerwem i jak długo potrwa regeneracja mięśnia.

Objawy

Zabieg stomatologiczny może spowodować uszkodzenie nerwu twarzowego, co skutkuje zespołem zwanym porażeniem Bella. Jest to stan neurologiczny charakteryzujący się dziwną mimiką twarzy i zaburzoną wymową. Pacjenci mogą odczuwać zmniejszone łzawienie i spadek czucia w dotkniętej stronie twarzy. Leczenie zazwyczaj obejmuje doustne antybiotyki i prednizolon. Przez pierwsze trzy dni leczenia zwykle stosuje się antybiotyki.

Przyczyny porażenia nerwu twarzowego nie są znane, ale uważa się, że może do niego prowadzić miejscowy środek znieczulający wlewany do policzka, nosa lub języczka. Nie wiadomo, czy środek znieczulający spowoduje porażenie nerwu twarzowego, ani czy objawy będą trwały przez wiele godzin lub dni. Czasami nerw może zostać nadmiernie wstrzyknięty, a objawy mogą rozpocząć się kilka godzin po zakończeniu zabiegu.

Jeśli lekarz podejrzewa, że pacjent ma uszkodzenie nerwu twarzowego, może wykonać elektromiogram, aby sprawdzić, czy nie doszło do uszkodzenia. Badanie to polega na wprowadzeniu elektrod u podstawy czaszki i na twarzy. Elektrody są podłączone do maszyny, która dostarcza prąd elektryczny o niskim napięciu. Lekarz będzie rejestrować sygnały, które są wytwarzane podczas skurczu mięśni. Jeśli nerw został uszkodzony, konieczne mogą być dalsze badania lub interwencja.

Przyczyny porażenia nerwu twarzowego po zabiegu stomatologicznym są bardzo różne. Chociaż podanie LA wiąże się z dużą częstością występowania działań niepożądanych, jest ono stosunkowo rzadkie. Większość pacjentów wraca do zdrowia całkowicie, dzięki upływowi czasu i przyjmowaniu leków. Jeśli nerw twarzowy jest dotknięty, leczenie jest zwykle powolne, chociaż może nigdy nie zniknąć całkowicie. W przypadku porażenia nerwu może również dojść do uszkodzenia okulistycznego dotkniętego oka.

Stan ten wpływa na pacjentów w różny sposób, w tym na twarz, ucho, język i szczękę. Może również powodować porażenie nerwu twarzowego, a jego objawy mogą być od łagodnych do ciężkich. Objawy mogą być tymczasowe lub mogą utrzymywać się przez długi czas. Istnieją również inne metody leczenia dostępne, w tym chirurgii. Amputacja nerwu nie wyleczy problemu, ale pomoże osobie ponownie prowadzić normalne życie.

Leczenie

Gdy nerw między mózgiem a mięśniami jest uszkodzony, celem jest przywrócenie dynamicznej funkcji całej twarzy. Może to być wyzwaniem w przypadku niektórych paraliżów. W takich przypadkach najlepszym rozwiązaniem może być rekonstrukcja statyczna. W niektórych przypadkach, inny nerw czaszkowy może być dołączony do funkcjonalnej części nerwu twarzowego, aby zapewnić nowe źródło zasilania dla mięśni. Technika ta jest podobna do splatania przewodu lampy stołowej.

W niektórych przypadkach porażenie twarzy po znieczuleniu stomatologicznym może skutkować uogólnionym osłabieniem i bólem po dotkniętej stronie. Pacjent może również odczuwać brak czucia smaku lub pozbawiony wyrazu wygląd. Objawy mogą być oczywiste, ale przyczyna porażenia może nie być od razu widoczna. Dentysta mógł nie monitorować pacjenta wystarczająco dokładnie lub użyć zbyt dużej ilości roztworu znieczulającego podczas zabiegu. Niemniej jednak pacjenci mogą mieć opóźnioną reakcję lub mogą odczuwać niewielkie skutki przez kilka dni do tygodni, a nawet miesięcy.

Leczenie porażenia twarzy musi być dostosowane do potrzeb pacjenta. Niektórzy pacjenci mogą być w stanie powrócić do zdrowia samodzielnie. Inni pacjenci mogą wymagać fizykoterapii, terapii medycznych, minimalnie inwazyjnych zastrzyków w twarz, a nawet zabiegów chirurgicznych. Niezależnie od przyczyny, celem leczenia jest przywrócenie funkcji twarzy. Jeżeli zostanie podjęta wczesna interwencja medyczna, pacjent może doświadczyć szybszego powrotu do zdrowia. W niektórych przypadkach jednak stan ten ulegnie pogorszeniu.

Częstość występowania porażenia twarzy po znieczuleniu miejscowym wynosi jeden na milion do siedmiuset tysięcy rocznie. Mogą go wywołać różne czynniki, w tym bezpośredni uraz nerwu twarzowego lub wstrzyknięcie do ślinianki przyusznej. Ponieważ gałęzie nerwu twarzowego przebiegają w pobliżu ślinianki przyusznej, wstrzyknięcie LA może spowodować reakcję urazową. Niemniej jednak, porażenie nerwu twarzowego po stomatologicznym podaniu LA występuje niezwykle rzadko.

Przyczyny

W niektórych przypadkach opóźnione częściowe porażenie nerwu twarzowego może być wynikiem rutynowej ekstrakcji trzeciego zęba trzonowego. W takich przypadkach nerw twarzowy zostanie rozciągnięty, a porażenie może nastąpić w ciągu kilku godzin, dni, tygodni, a nawet miesięcy. Przyczyna tego stanu jest niejasna, ale może być spowodowana tym, że dentysta nie monitoruje pacjenta wystarczająco uważnie lub nadmiernie penetruje nerw roztworem znieczulającym.

Najczęstszą przyczyną jest uraz nerwu. Uraz, który uszkadza nerw, może powodować drętwienie lub utratę czucia w dotkniętym obszarze. Niektóre urazy są nawet na tyle poważne, że powodują u pacjenta głuchotę w jednej lub obu stronach twarzy. Efekty te mogą być trwałe. W niektórych przypadkach jednak nerw może zostać oszczędzony, a pacjent doświadczy tymczasowego lub całkowitego paraliżu.

Do uszkodzenia nerwu twarzowego może dojść na kilka sposobów. Najczęstszym rodzajem porażenia twarzy jest porażenie Bella, którego nazwa pochodzi od nazwiska XIX-wiecznego szkockiego chirurga. Objawy tego schorzenia obejmują porażenie jednej strony twarzy. Sporadycznie, twarz jest również dotknięty przez inne warunki medyczne, w tym ciąży i cukrzycy. Aby rozpoznać porażenie nerwu twarzowego po usunięciu zęba, dentysta powinien znać historię zdrowia pacjenta.

Znieczulenie miejscowe stosowane podczas zabiegu stomatologicznego może spowodować porażenie nerwu twarzowego. Stan ten występuje u około jednego na siedemdziesiąt pięć pacjentów. Istnieje wiele możliwych przyczyn, w tym uraz twarzy, wstrzyknięcie roztworu znieczulającego do ślinianki przyusznej oraz rozprzestrzenienie się infekcji. Ważne jest, aby rozpoznać wszelkie objawy natychmiast po zabiegu stomatologicznym. Większość pacjentów, którzy rozwijają porażenie nerwu twarzowego odzyskać całkowicie. Czas rekonwalescencji wynosi około dwóch godzin, ale może się wydłużyć.

Środki znieczulające miejscowo są stosowane w stomatologii od wielu lat. Właściwe znieczulenie jest kluczowe dla współpracy pacjenta i udanej sesji. Znieczulenie miejscowe może jednak prowadzić do kilku powikłań. Poniżej wymieniono kilka typowych powikłań, które mogą wystąpić po zastosowaniu znieczulenia miejscowego. Ważne jest, aby być świadomym tych powikłań, aby można było ich uniknąć. Można również zasięgnąć porady lekarza, jeśli podejrzewa się możliwość wystąpienia powikłania.

Zapobieganie

Zapobieganie porażeniu nerwu twarzowego po znieczuleniu stomatologicznym jest ważne, ponieważ znieczulenie może wywołać nerwowość, a u pacjenta może wystąpić uogólnione osłabienie jednej lub obu stron twarzy. W rzadkich przypadkach porażenie nerwu twarzowego może wystąpić natychmiast, a w innych przypadkach może rozwinąć się w ciągu kilku godzin, dni lub tygodni po zabiegu. Przyczyna paraliżu twarzy nie jest jasna, ale może być spowodowana przypadkowym wejściem igły do nerwu lub gruczołu albo zbyt silnym roztworem znieczulającym.

Innym częstym skutkiem ubocznym znieczulenia stomatologicznego jest suchość w ustach. Ślina odgrywa ważną rolę w zdrowiu jamy ustnej, zapobiegając próchnicy, pękaniu warg, szorstkiemu językowi i nieświeżemu oddechowi. Ponadto suchość w ustach zmniejsza ryzyko wystąpienia infekcji. Dlatego ważne jest, aby jak najszybciej po zabiegu poddać się regularnym badaniom stomatologicznym. Poniżej wymieniono niektóre z powszechnych skutków ubocznych paraliżu twarzy.

W rzadkich przypadkach część nerwu między mózgiem a mięśniami twarzy jest przecinana i ponownie łączona za pomocą mikrozszywek. Czasami funkcja twarzy powraca spontanicznie do niewielkiej gałęzi. W cięższych przypadkach jednak, duża gałąź nerwu twarzowego może wymagać naprawy chirurgicznej. Naprawa chirurgiczna ma najlepsze wyniki, gdy jest wykonywana tak szybko, jak to możliwe po urazie. Chociaż dostępne są metody leczenia paraliżu twarzy, stan ten może utrzymywać się przez lata, a nawet dekady.

Pierwszą opcją jest wykonanie zabiegu zwanego rizotomią z wstrzyknięciem glicerolu. Polega on na wprowadzeniu małego balonika przez policzek do nerwu trójdzielnego. Powoduje to selektywne uszkodzenie włókien powodujących ból w nerwie i jest skuteczne przez jeden do dwóch lat. W miejscu, w którym wykonano zastrzyk, może jednak wystąpić drętwienie i mrowienie.

Niezwykle istotne jest przestrzeganie właściwych protokołów zapobiegających tego typu powikłaniom. Wstrzyknięcie znieczulenia miejscowego w niewłaściwe miejsce może spowodować trakcyjne uszkodzenie nerwu twarzowego, co może skutkować opóźnionym częściowym porażeniem twarzy. Chociaż znieczulenie miejscowe ma minimalny wpływ na nerw twarzowy, możliwe jest uszkodzenie ślinianki przyusznej i nerwu twarzowego poprzez wstrzyknięcie go zbyt daleko w kierunku tylnym.