Gorączka po ekstrakcji zęba – objawy i leczenie

Gorączka pooperacyjna nie jest rzadkością po zabiegach stomatologicznych. Należy codziennie mierzyć temperaturę i przez kilka dni unikać intensywnej aktywności fizycznej. Należy również zachować odpowiednie nawodnienie. Jeśli jesteś odwodniony, pij tylko wodę i unikaj słomek. Twój lekarz przepisze leki, aby zmniejszyć gorączkę i ból. Codzienne mierzenie temperatury jest jedną z pierwszych rzeczy, które powinieneś zrobić po usunięciu zęba. Należy stosować się do zaleceń lekarza, aby zachować odpowiednie nawodnienie.

Codzienne mierzenie temperatury

Po usunięciu zęba ważne jest, aby regularnie mierzyć temperaturę. Dobrze jest monitorować temperaturę ciała, ponieważ gorączka może sygnalizować infekcję, która nie osiągnęła jeszcze swojego szczytu. Możesz zmierzyć swoją temperaturę doustnie, ale pamiętaj, aby odczekać 20 minut przed wypiciem czegokolwiek gorącego lub zimnego. Jeśli masz do czynienia z niemowlęciem, możesz użyć termometru doodbytniczego.

Skrzepy krwi zwykle tworzą się w zębodole wkrótce po usunięciu zęba. Skrzepy te zatrzymują krwawienie i rozpoczynają proces gojenia. W ciągu pierwszych 24 godzin należy unikać schylania się i używania słomki. Należy unikać energicznego płukania jamy ustnej i picia przez słomkę, ponieważ czynności te mogą powodować rozsuwanie się skrzepów. Dodatkowo, niezbędny jest odpoczynek. Nie należy podejmować forsownych aktywności przez co najmniej 24 godziny po usunięciu zęba.

Najlepszym sposobem leczenia gorączki po usunięciu zęba jest skontaktowanie się z lekarzem. Niska gorączka jest zazwyczaj niegroźna, ale gorączka powyżej 100 stopni może być sygnałem poważnego problemu, który wymaga specjalistycznej opieki. Jeżeli gorączka utrzymuje się, należy natychmiast skontaktować się z lekarzem. Jeśli temperatura nie spadnie po godzinie, należy skontaktować się z chirurgiem w celu uzyskania porady. Gorączka wyższa niż 102 stopnie F powinna być natychmiast podjęta przez lekarza.

Zmierzenie swojej temperatury po usunięciu zęba jest ważne z kilku powodów. Gniazdo wokół zęba może być popękane i suche, dlatego należy utrzymywać je w stanie wilgotnym. W końcu zębodół wypełni się tkanką. Należy również zwrócić uwagę na przebarwienia w pobliżu miejsca operacyjnego. Znikną one w ciągu kilku dni. Temperatura może pozostać lekko podwyższona przez 24 do 48 godzin po usunięciu zęba. Twój dentysta może również przepisać antybiotyki, które pomogą zapobiec infekcjom.

Unikanie forsownej aktywności fizycznej przez kilka dni

Generalnie należy unikać forsownej aktywności fizycznej przez co najmniej kilka dni po usunięciu zęba. Niektóre czynności mogą być jednak tolerowane po dniu lub dwóch przerwy. Na przykład przez kilka pierwszych dni po zabiegu nie należy podnosić ciężkich przedmiotów, takich jak samochody czy rowery. Odpoczynek z głową uniesioną na poduszce może pomóc zmniejszyć obrzęk pooperacyjny i stan zapalny. Sprzyja to również gojeniu się ran. Dieta bogata w składniki odżywcze pomoże również w odnowieniu komórek i zminimalizowaniu podrażnień w pustym zębodole.

Kilka następnych dni po usunięciu zęba należy poświęcić na odpoczynek i relaks. Choć kuszące jest rozpoczęcie ćwiczeń, gdy tylko zauważysz pierwsze oznaki obrzęku, ważne jest, aby unikać forsownej aktywności fizycznej. Przez kilka dni należy unikać treningów HIIT, treningów MMA i Crossfit. Zimowe ćwiczenia, takie jak bieganie, są jeszcze gorsze dla organizmu, więc powinieneś wziąć je na luz.

Ponadto, po usunięciu zęba należy unikać angażowania się w ciężkie aktywności fizyczne. Podczas gdy aktywność fizyczna o dużym wpływie, taka jak podnoszenie ciężarów, może spowodować uczucie wyczerpania, zwiększa ona również ryzyko krwawienia. Dlatego ważne jest, aby przez kilka dni po usunięciu zęba unikać jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Po usunięciu zęba mądrości należy również unikać udziału w forsownych zajęciach, ponieważ mogą one prowadzić do dalszych komplikacji.

W trakcie gojenia się po usunięciu zęba unikaj aktywności o dużym natężeniu, takich jak uprawianie sportu. Twoja jama ustna będzie prawdopodobnie bardzo opuchnięta i będzie silnie krwawić. W tym czasie należy trzymać świeżą gazę w miejscu ekstrakcji. Należy pić dużo wody i unikać picia przez słomkę. Potrzebujesz dużo czasu, aby się zagoić. W tym czasie należy przyjmować przepisane leki.

Leczenie gorączki pooperacyjnej

Jednym z najczęstszych problemów, z jakimi styka się lekarz po zabiegu stomatologicznym, jest gorączka pooperacyjna. Na szczęście stan ten jest zazwyczaj łagodny i występuje w bezpośrednim okresie pooperacyjnym. Mimo to na leczenie poważniejszych stanów przeznaczane są ogromne środki. Dlatego leczenie gorączki pooperacyjnej jest niezwykle ważne. Poniżej przedstawiono kilka wskazówek, które pomogą Ci w leczeniu tego powikłania pooperacyjnego. Pierwszym krokiem jest uzyskanie diagnozy problemu podstawowego.

Niektórzy pacjenci doświadczają suchego gniazda, które jest spowodowane utratą ochronnego skrzepu. Dzieje się tak zazwyczaj w trzecim i piątym dniu pooperacyjnym. Objawy suchego gniazda obejmują utrzymujący się ból szczęki i zły smak w ustach. Chociaż infekcje zdarzają się rzadko, zawsze najlepiej jest zgłosić się do dentysty, jeśli wystąpi któryś z tych efektów ubocznych. Nawet jeśli nie dojdzie do zakażenia, należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem.

Gorączka po usunięciu zęba może być nieprzyjemna, ale zazwyczaj nie jest to powód do niepokoju. O ile niska gorączka nie jest niczym niepokojącym, o tyle umiarkowana gorączka utrzymująca się dłużej niż godzinę powinna być zgłoszona chirurgowi. Gorączka powyżej 102 F wymaga pomocy lekarskiej, ponieważ jest to oznaka ukrytego problemu i może sygnalizować poważną infekcję.

W ciągu pierwszych 48 godzin po operacji okres pooperacyjny może być powikłany przez zakażenie. Rozróżnienie przyczyn zakażenia może być trudne. Jednak w okresie pooperacyjnym powszechnie stosuje się NLPZ i ketorolak. W przypadku wystąpienia bakteriurii należy usunąć cewnik. W przypadku wystąpienia bakteriurii należy go zdrenować i leczyć kursem antybiotyków.

Uszkodzenie nerwu trójdzielnego

Kiedy dentysta usuwa ząb, może to czasami spowodować uszkodzenie nerwu trójdzielnego. Zęby mądrości i normalne zęby dorosłych mogą być zagrożone tym problemem. Urazy te mogą powodować ból, drętwienie lub mrowienie. Pacjenci mogą również doświadczyć nagłej utraty czucia w twarzy. Radzenie sobie z drętwieniem i mrowieniem może być trudne, a ból może być niezwykle frustrujący.

Istnieją dwa rodzaje bólu związane z uszkodzeniem nerwu trójdzielnego po usunięciu zęba. Ból nerwu trójdzielnego typu 1 ma charakter wstrząsowy i może trwać od kilku sekund do kilku minut. Najczęściej dotyka prawej strony twarzy i jest często wywoływany przez żucie lub mówienie. Ból nerwu trójdzielnego typu 2 jest mniej intensywny, ale ból jest stały i może być wyzwalany przez dotykanie twarzy.

Inne możliwe przyczyny uszkodzenia nerwu trójdzielnego po usunięciu zęba obejmują artroskopię stawu skroniowo-żuchwowego i zabiegi kanałowe. Podczas gdy artroskopia stawu skroniowo-żuchwowego występuje rzadziej, nerw uszno-skroniowy jest najbardziej podatny na to uszkodzenie. U niektórych pacjentów może wystąpić przejściowa parestezja spowodowana zwiększonym ciśnieniem hydrostatycznym i wynaczynieniem płynu. Ponadto uszkodzenie nerwu uszno-skroniowego wiąże się z poważnymi powikłaniami, takimi jak perforacja torebki stawowej przyśrodkowej.

Chociaż jest mało prawdopodobne, że usunięcie zęba spowoduje uraz nerwu trójdzielnego, należy zachować ostrożność przy poddawaniu się temu zabiegowi. Nerw trójdzielny jest częścią piątego nerwu czaszkowego, który przesyła informacje do mózgu. Znajduje się on w trzech gałęziach, po jednej z każdej strony czaszki, i podróżuje do różnych części twarzy. Nerw ten jest również częścią nerwu żuchwowego, który zapewnia funkcje motoryczne i pomaga w gryzieniu, żuciu i połykaniu.

Leczenie infekcji

Chociaż usunięcie zęba może być przerażającym doświadczeniem, leczenie infekcji po usunięciu zęba jest stosunkowo proste. Oczywiste objawy infekcji po usunięciu zęba to ponowne krwawienie, nieświeży oddech, ropa i nasilający się ból. Jeśli zauważysz któryś z tych objawów, natychmiast skontaktuj się z dentystą. Dentysta może podać antybiotyki i zatrzymać krwawienie. Jednak antybiotyki nie zawsze rozwiązują problem. U niektórych osób infekcja utrzymuje się nawet po usunięciu zęba.

Jeśli niedawno miałeś/aś usunięty ząb, ważne jest, abyś od razu udał/a się do dentysty. Chociaż ból i obrzęk po usunięciu zęba mogą być niewielkie, mogą one wskazywać na poważniejszą infekcję. Jeśli nie jesteś pewien, czy po usunięciu zęba doszło do zakażenia, powinieneś natychmiast zadzwonić do gabinetu stomatologicznego lub udać się na najbliższą izbę przyjęć. Chociaż ból i dyskomfort mogą być nieprzyjemne, ważne jest, aby kontynuować wizyty kontrolne, aby upewnić się, że szwy zostały prawidłowo zabezpieczone i że utworzył się skrzep krwi.

Jeśli doświadczasz któregokolwiek z tych objawów po usunięciu zęba, pierwszym krokiem jest jak najszybsza wizyta u dentysty. Infekcja może rozprzestrzenić się na pobliskie zęby lub szczękę, co może wymagać leczenia antybiotykami. Możesz również spróbować wziąć leki bez recepty, takie jak acetaminofen lub sól sodowa naproksenu, aby złagodzić ból. Również, zimny okład może być kojący. Ewentualnie można użyć torebki z mrożonym groszkiem i przykładać ją przez 15 minut co około godzinę. Dentysta może określić przyczynę bólu i zalecić najlepszy sposób postępowania.

Zakażenie po usunięciu zęba może być dość bolesne, ale jest bardzo mało prawdopodobne, aby było poważne. Jeśli będziesz dokładnie przestrzegać zaleceń pooperacyjnych swojego dentysty, zmniejszysz szanse na wystąpienie infekcji. Twój dentysta przepisze Ci antybiotyk, który zmniejszy ryzyko infekcji. Antybiotyki nie zapobiegną jednak każdej infekcji, dlatego ważne jest przestrzeganie zaleceń stomatologa dotyczących pielęgnacji miejsca ekstrakcji. Oprócz stosowania się do zaleceń dentysty, należy również zadbać o to, aby nie palić papierosów zbyt szybko po ekstrakcji.