Jak leczyć zanik kości zębowej

Zanik kości szczękowej jest częstym problemem zdrowotnym jamy ustnej, który może być spowodowany różnymi warunkami. Kości szczękowe nie tylko nadają strukturę twarzy, ale także umożliwiają prawidłowe żucie. Kiedy kość ta zaczyna zanikać, mogą na tym ucierpieć pozostałe zęby i rysy twarzy. W końcu może dojść do zapadnięcia się kości szczęki, co może skutkować innymi problemami, w tym problemami z pozostałymi zębami i zapadniętym wyglądem twarzy. Najczęstszą metodą leczenia zaniku kości zębowych jest przeszczep kości.

Możliwości leczenia zaniku kości

W przypadku zaniku kości istnieją różne metody leczenia, takie jak wszczepienie implantu, przeszczepienie lub połączenie tych metod. W zaawansowanych przypadkach zaniku kości zęba często stosuje się zabiegi chirurgiczne. Chociaż przeszczepianie kości jest na ogół rozwiązaniem trwałym, może nie być odpowiednie dla niektórych osób. Na szczęście istnieje kilka niechirurgicznych metod leczenia zaniku kości zębów. Czytaj dalej, aby uzyskać więcej informacji.

Kość szczęki składa się z warstw grzbietów, które określa się mianem kości wyrostka zębodołowego. Utrata tej warstwy kości może wpływać na strukturę rysów twarzy i może powodować problemy z pozostałymi zębami. Inne częste przyczyny zaniku kości szczęki to niektóre rodzaje chorób dziąseł i pewne stany chorobowe. Możliwości leczenia zaniku kości szczęki różnią się w zależności od stopnia zaawansowania i choroby podstawowej. Najczęstszą metodą leczenia jest jednak przeszczep kości.

Implanty stomatologiczne to jedna z najczęściej stosowanych procedur przywracania utraconej gęstości kości. Te zabiegi stomatologiczne często wymagają przeprowadzenia dodatkowej procedury zwanej zabezpieczeniem gniazda. Regeneracja kości jest rozwiązaniem dla wielu pacjentów, ale kluczowe znaczenie ma zapewnienie właściwego dopasowania implantów stomatologicznych. Po skutecznym odzyskaniu wystarczającej ilości kości lekarz stomatolog umieści nowe implanty w kości szczęki. Procedura ta jest często konieczna do umieszczenia implantów stomatologicznych, ponieważ kość jest niezbędna do ich podtrzymania.

Profilaktyka

Najlepszym sposobem zapobiegania zanikowi kości zębowej jest szczotkowanie i nitkowanie zębów co najmniej dwa razy dziennie, najlepiej przez około dwie minuty. Pozwoli to na utrzymanie płytki nazębnej i chorobotwórczych bakterii w jamie ustnej w odpowiedniej równowadze. Pozwoli to również zachować zdrowie jamy ustnej. Jeśli martwi Cię zanik kości zębowych, wypróbuj ten dwuetapowy schemat. Warto podjąć ten wysiłek. Może uratować Twoje zęby i zapobiec ich utracie! Czytaj dalej, aby poznać kilka wskazówek.

Jeśli obawiasz się utraty zębów, z pewnością ucieszy Cię wiadomość, że dostępnych jest wiele różnych metod leczenia. Niektóre procedury obejmują implanty stomatologiczne i przeszczepy kostne, które pomagają odbudować gęstość kości w szczęce. W niektórych przypadkach implanty stomatologiczne są najlepszym rozwiązaniem. Jeśli jednak w przeszłości występowały u Ciebie ubytki kostne, być może będziesz musiał skorzystać z leczenia stomatologicznego. W takich przypadkach kluczowa jest konsultacja z dentystą, który ma doświadczenie w stosowaniu implantów stomatologicznych.

Oprócz wizyt u stomatologa co sześć miesięcy, zapobiegać utracie kości można poprzez zdrową pielęgnację jamy ustnej. Obejmuje ona szczotkowanie i nitkowanie zębów co najmniej dwa razy dziennie. Pomoże to nie tylko w zapobieganiu zakażeniom, ale także w zapobieganiu problemom stomatologicznym. Najlepszym rozwiązaniem jest jak najwcześniejsze podjęcie leczenia stomatologicznego. Często jest to łatwiejsze niż leczenie problemów, gdy są one już zaawansowane. Osoby, które straciły zęby, powinny rozważyć implanty stomatologiczne. Nie tylko wyglądają one doskonale, ale także chronią zęby i szczękę.

Choroby przyzębia

Jeśli szukasz sposobów na leczenie zaniku kości zębowej spowodowanego chorobami przyzębia, oto kilka najlepszych praktyk. Codzienne dbanie o zdrowie jamy ustnej, profesjonalne czyszczenie zębów i coroczne badanie stomatologiczne mogą pomóc w uniknięciu utraty kości. Inne czynniki ryzyka obejmują palenie tytoniu, cukrzycę, markery genetyczne i zmiany hormonalne. Jednak nawet jeśli nie jesteś zagrożona zanikiem kości w zębach, poniższe sugestie mogą pomóc Ci poradzić sobie z tym problemem.

Wczesne stadium choroby przyzębia może prowadzić do obrzęku dziąseł, który jest oznaką, że z dziąsłami jest problem. Zainfekowane dziąsła krwawią podczas szczotkowania, a także mogą powodować utratę podparcia kostnego i utratę zębów. Ważne jest, aby regularnie poddawać się czyszczeniu, aby usunąć bakterie i wzmocnić tkankę dziąseł. Jeśli nie odczuwasz żadnego z tych objawów, jak najszybciej udaj się do dentysty.

Bakterie powodujące chorobę przyzębia zjadają kości szczęki i tkanki dziąsła, które łączą zęby z kością. W miarę wypadania zębów kości szczęki ulegają pogorszeniu, ponieważ nie zapewniają już stymulacji i nacisku niezbędnego do utrzymania zębów na miejscu. W rezultacie kość otaczająca brakujące zęby ulega resorpcji, czyli przekształca się w inną tkankę w organizmie. Proces ten znany jest jako resorpcja kości wyrostka zębodołowego.

Operacja podniesienia dna zatoki

Zanik kości zębowej można leczyć za pomocą zabiegu zwanego podniesieniem dna zatoki. Ten rodzaj operacji polega na wykonaniu nacięcia w tkance dziąsła i otwarciu części kości szczęki. Gdy chirurg jest w stanie zobaczyć kość, może delikatnie zmienić położenie błony i wypełnić obszar materiałem do przeszczepu kości. Może zostać podany środek uspokajający, aby pomóc pacjentowi zrelaksować się podczas zabiegu.

Operacja będzie obejmować serię badań diagnostycznych, w tym zdjęcia rentgenowskie szczęki i dokładny wywiad medyczny. Gdy pacjent jest dobrym kandydatem, dr Herrington umówi się na konsultację w celu omówienia potrzeb i możliwości. Po konsultacji zostanie podana data i godzina zabiegu. Można oczekiwać, że w ciągu jednego lub dwóch dni będzie Pani w gabinecie i wyjdzie z niego.

Gdy przez długi czas brakuje zębów, kość szczęki zaczyna się pogarszać. Ponieważ kości szczęki tracą gęstość, nie mogą stanowić podparcia dla implantów stomatologicznych. Problem ten może rozwiązać zabieg podniesienia dna zatoki szczękowej poprzez zmianę jej położenia, dzięki czemu w tym miejscu może powstać więcej kości. Procedura ta jest kosztowna, ale pozwala uzyskać zdrowszy i pewniejszy implant. Jeśli brakuje Ci zęba, być może warto poddać się zabiegowi podniesienia dna zatoki, aby chronić zdrowie jamy ustnej i zapobiec dodatkowym komplikacjom stomatologicznym.

Osseointegracja

Osseointegracja to proces, w którym biokompatybilne metalowe mocowanie zostaje włączone do szkieletu pacjenta w wyniku procesu biologicznego. Proces ten jest podobny do gojenia się pierwotnej kości. Tkanka kostna i metalowe mocowanie stają się nierozerwalnie połączone, a aktywność fagocytarna wzrasta w pierwszym i trzecim dniu po zabiegu. Wszczepiona proteza jest na tyle stabilna, że wytrzymuje funkcje żucia i mastykacji.

Osseointegracja to proces, w którym tytanowy wkład łączy się z kością szczęki, stabilizując w ten sposób implant. Wkład łączy się również z kością szczęki, co zapobiega dalszemu zanikowi kości szczęki. Osseointegracja pozwala na pewne zamocowanie protez dentystycznych, zapobiegając zanikowi kości i niewłaściwemu dopasowaniu płytek dentystycznych. W związku z tym jest to doskonałe rozwiązanie dla pacjentów z dużym ubytkiem kości.

Jednak nie wszystkie implanty stomatologiczne integrują się prawidłowo. Mimo to większość implantów integruje się z powodzeniem, a wskaźnik powodzenia wynosi 95%-98%. Ten wysoki wskaźnik sukcesu jest wynikiem postępu w technologii implantów stomatologicznych. Palenie tytoniu może przyczynić się do powstania wielu problemów w jamie ustnej, w tym chorób przyzębia. Palacze są bardziej narażeni na ryzyko powikłań niż osoby niepalące. Podobnie jak w przypadku innych rodzajów implantów, istnieje ryzyko nieudanego zabiegu.

Proces umieszczania implantów stomatologicznych obejmuje kilka czynników. Ważne jest, aby podczas wszczepiania implantów nie zaszkodzić. Na przykład w górnej szczęce stomatolodzy muszą zlokalizować zatokę i dno nosa. Chirurg musi wiedzieć, ile kości jest dostępne, aby wspierać implant. W dolnej szczęce ważne jest, aby uniknąć impaktu na nerw zębodołowy dolny. Nieprawidłowe umieszczenie implantu może uszkodzić nerw, co spowoduje brak czucia.

Chirurgia płatowa

Jeśli niepokoi Cię utrata kości wokół zębów, dentysta może zalecić przeszczep kości lub chirurgię płatową. Procedura ta może pomóc w zastąpieniu utraconej kości i stworzeniu solidniejszej podstawy dla implantów stomatologicznych. Utrata kości może nastąpić w zębodole, czyli części szczęki, w której osadzone są zęby. Kość może zanikać w poziomie i w pionie, a jeśli nie ma zębów do zastąpienia, stan ten może prowadzić do utraty zębów. Oprócz resorpcji, bakterie mogą również powodować przesunięcie zębów z ich pierwotnych pozycji i tworzenie kieszonek.

Zabieg płatowy może również naprawić utracone więzadło przyzębia i tkankę kostną, przywracając funkcję dziąseł i właściwe zakotwiczenie dla zębów. Zabieg wykonywany jest zazwyczaj w znieczuleniu miejscowym, choć pacjenci mogą również otrzymać dożylną sedację. Dentysta rozdziela zęby i dziąsła, odchylając zewnętrzną tkankę dziąsła, aby uzyskać dostęp do tkanki korzenia. Po umieszczeniu płata na miejscu jest on z powrotem zaszywany.

Zabieg może być przeprowadzony z użyciem płata o pełnej grubości lub implantu z minipłatem. Płat o pełnej grubości jest podnoszony przy użyciu tej samej linii nacięć, która jest używana do konwencjonalnego umieszczania implantów. W niektórych przypadkach usuwa się mikrośruby, ale jeśli nie przeszkadzają one w pozycjonowaniu implantu, pozostawia się je na miejscu. W tym przypadku chirurg umieścił u każdego pacjenta pojedynczy implant stomatologiczny przy użyciu systemu implantów stomatologicznych Straumann(r) firmy Institute Straumann AG, Basel, Szwajcaria, postępując zgodnie z instrukcjami producenta. Implanty BL zostały wprowadzone na tym samym poziomie co kość grzebieniasta, natomiast implanty TE miały gładki odcinek szyjki 2,8 milimetra powyżej poziomu kości. Wprowadzenie implantu w ten sposób dawało pierwotną stabilizację i było bezpieczne.